מתיחת בטן הינה פתרון מצוין כשדיאטה ופעילות גופנית כבר אינם מספיקים כדי להביא אותנו אל הבטן השטוחה שאנחנו כל כך רוצים. במאמר זה נדבר על שרירי הבטן: סוגי השרירים, תפקידיהם וסוגי תרגילים לחיזוקם.

שרירי הבטן ובעיקר העמוקים שבהם, כמו גם שרירי הגב העמוקים, מהווים את שרירי הליבה אותם חשוב במיוחד לחזק. השרירים הללו מחוברים לעמוד השדרה, לאגן ולכתפיים כדי לספק מערכת תמיכה יציבה. כשהשרירים חזקים, גמישים ונעים בחופשיות, אנו מסוגלים לייצר תנועה יעילה. מצד שני, אם אנחנו נמנעים מחיזוק שרירי הבטן, או שאנו מבצעים תרגול מונוטוני או תרגול המבוצע באופן שאינו נכון, אנו מובילים לחוסר איזון שעשוי להוביל אותנו לפציעה, בייחוד אם אנו עוסקים בספורט.

לשרירי הבטן מספר תפקידים חשובים בפעילות התקינה והבריאה של גופנו: יציבה תקינה, סיוע בנשימה, תמיכה באיברים הפנימיים של חלל הבטן, הקטנת עומסים על האזור המותני והשפעה על האסתטיקה הגופנית.

סוגי שרירי הבטן

קיימים ארבעה סוגים של שרירי בטן:

  1. השריר הבטני (Rectus Abdominis)
  2. השריר האלכסוני-חיצוני (External Oblique)
  3. השריר האלכסוני-פנימי (Internal Oblique)
  4.  השריר הרוחבי-בטני (Transversus Abdominis)

 שרירי הבטן הללו מחברים את הצלעות לאגן בפריסה רחבה. במרבית התנועות שאנו מבצעים פועלים שרירי הבטן יחדיו, ובחלק מהתנועות מושם דגש על שריר מסוים מתוך הארבעה. עקב השוני במבנה השרירים ובתפקודם, קיימת חשיבות רבה לחזק את שרירי הבטן במגוון תרגילים ובתנוחות גוף רבות.

התפקידים העיקריים של שרירי הבטן

  • תמיכה באיברים הפנימיים: חלק מאיברי חלל הבטן והאגן הם איברים ניידים, שאינם אחוזים או אחוזים חלקית על-ידי רצועות ורקמות רכות אחרות. למעשה, האזור המותני שבו ממוקמים שרירי הבטן הוא האזור היחיד בגופנו שהאיברים החיוניים הנמצאים בו אינם מוגנים ע״י עצמות. שרירי הבטן מהצד הקדמי והצידי של הגו מהדקים איברים אלה למקומם ומווסתים את יכולת התנועתיות שלהם למידה הרצויה. תמיכה רופפת של השרירים עשויה לגרום לתזוזת האיברים הללו ואף לפגיעה בתפקודם התקין.
  • הפחתת כאבי גב תחתון: חיזוק שרירי הבטן משפיע באופן חיובי על הפחתת כאבי הגב התחתון ומפחית את העומס על עמוד השדרה המותני. אחד מתפקידי שרירי הבטן העמוקים הוא לייצב את עמוד השדרה ולשמש כמעין חגורת גב שתמנע חוסר יציבות המוביל לכאבי גב.
  • סיוע בנשימה: תפקוד מערכת הנשימה קשור בשרירי הבטן. שרירי הבטן מסייעים במקביל לשריר הסרעפת, בהרמה ובהורדה של הצלעות והם הכרחיים לשאיפה ולנשיפת אוויר בזמן מאמץ, ובייחוד בפעילות אירובית. 
  • יציבה נכונה: שרירי בטן חלשים עשויים להיות קשורים בהגדלת הלורדוזה המותנית. חיזוקם ושיפור השליטה בהם על בסיס קבוע ובעזרת תרגילים מתאימים ימנע מגמה זו.
  • הקטנת עומסים: רפיון של שרירי הבטן משפיע על העומסים הפועלים באזור המותני. מצד שני, תפקוד נכון ושליטה טובה של שרירי הבטן מאפשרים פיזור של לחצים ועומסים גם דרך קיר הבטן הקדמי. באופן זה הם מפחיתים עומסים מעמוד השדרה המהווה את הקיר האחורי.

שרירי בטן רפויים וכאבי גב

אנשים כבדי משקל, נשים בהיריון ואנשים שתנועתם היום-יומית מוגבלת עקב עודף משקל סובלים בדרך כלל משרירי בטן רפויים ומעודף שומן המצטבר באזור הבטן. התוצאה עשויה להוביל לכאבים באזור עמוד השדרה על חלקיו השונים. מחקרים רבים מראים כי אנשים הסובלים מכאבי גב תחתון ומכאבים בחגורת האגן מאופיינים בשרירי בטן רפויים, ובייחוד שרירי הבטן העמוקים. חשוב להדגיש שביצוע תרגילים לחיזוק שרירי הבטן באופן לא מדויק, בעיקר אצל אוכלוסייה בעלת מוגבלות גופנית, מעלה באופן משמעותי את העומס על מפרקי עמוד השדרה. כשזה קורה, מופעלות קבוצות שרירים שאינן מיועדות לגירוי וגוברת ההתכנות להשלכות שליליות על היציבה, לעומס על חוליות עמוד השדרה ולעומס על קרקעית האגן.

אימון שרירי הבטן

חשוב לציין שלא ניתן לבודד לחלוטין את שרירי הבטן בעזרת תרגיל זה או אחר. ההמלצה היא לבצע מגוון כמה שיותר רחב של תרגילים המפעילים את קבוצות השרירים השונות. בכל התרגילים יש 'לשאוב' את שרירי הבטן ושרירי קרקעית האגן פנימה ומעלה, כדי להפחית את דחיפת האיברים הפנימיים כלפי קרקעית האגן. בדרך כלל, תרגיל כפיפת הגו בשכיבה עשוי להתאים למתאמנים שאינם סובלים מבעיות בעמוד השדרה ולמתאמנים בשלבי האימון הראשונים. גם לאוכלוסייה מאומנת וגם ללא מאומנת מומלץ לבחור תרגילים נוספים כדי להפעיל באופן משמעותי יותר את השרירים העמוקים ואת שרירי הבטן באופן פונקציונלי. לדוגמה: תרגילים כנגד משקל הגוף ועם אביזרי עזר פשוטים כמו כדורי פיטבול, גומיות, ספוג או כוח, גליל מיוחד, משקולות חופשיות, מדרגה ועוד. לרוב אין צורך לעשות שימוש במכונות ייעודיות או במכשירים אחרים.

חשוב לזכור שבמקרים של עודפי משקל משמעותיים לאחר לידה או דיאטה רצינית של כמה עשרות קילוגרמים, עודפי העור והשומן לא יוסרו רק באמצעות דיאטה ופעילות גופנית. במקרים אלו יש לשקול בחיוב ניתוח מתיחת בטן.

יש לכם שאלה ? כתבו לנו

בעמוד זה נכתבו שאלות אישיות של גולשים, כל שאלה באתר מקבלת מענה מצוות הרופאים של המרכז לכירורגיה פלסטית

טופס כתיבת שאלה חדשה

התכנים באתר הינם תכנים כללים, אם יש לכם שאלה אתם מוזמנים לכתוב לנו באמצעות הטופס בהמשך העמוד. כל השאלות מגיעות לד"ר רוזנברג-הגן והיא זו שעונה לשאלה. התשובה תפורסם בפורום. אם ברצונכם לשמור על פרטיותכם, אנא המנעו מציון פרטים אישיים. חשוב לציין: מין, סימפטומים, גיל וכו'. שאלות מעמיקות יקבלו מענה מעמיק.

נושא השאלה

השאלה

שם

לא יוצג באתר

דואר אלקטרוני

לא יוצג באתר

טלפון

לא יוצג באתר
יש לאשר את תנאי שימוש לפני השליחה